SEJARAH PELAKSANAAN KKQ di SEKOLAH KELOLAAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALASYIA (KPM)
Kelas khas kemahiran membaca dan menghafal al-Quran
(KKQ) telah dilaksanakan di sekolah menengah kebangsaan agama
(SMKA) sejak tahun 1986 hingga sekarang. Pelaksanaan ini
berdasarkan keputusan mesyuarat Jawatan kuasa Perancangan
Pelajaran (JPP) pada tahun 1985. Kelas ini juga merupakan salah satu
dari kokurikulum di SMKA dan KAA (Kelas Aliran Agama).
Berdasarkan peraturan KP (BPPP)Sulit/03/9/JPP/M(87) kelas ini
hendaklah dilaksanakan di sekolah tertentu. Dinas guru al-Quran di
SMKA dan KAA telah diperuntukkan di dalam daftar kedinasan
(B26) tahun 2002 berdasarkan MEMO dari Bagian Sumber Manusia
Kementerian Pendidikan Malaysia KP(PP)0050/Jld.43(9) tertanggal 8
Maret 2002.
Jabatan Pendidikan Islam dan Moral (JAPIM) atau kini
dikenali dengan Bahagian Pendidikan Islam (BPI) dari waktu ke
waktu senantiasa mengadakan kursus-kursus khusus kepada guruguru yang mengajar KKQ di SMKA. Kursus yang sama juga akan
diberikan kepada guru-guru yang mengajar di KAA untuk menambah
atau melengkapi guru-guru dengan pengetahuan dan kemahiran
dalam bidang berkaitan.
STATUS KELAS KHAS KEMAHIRAN AL-QUR’AN (KKQ)
Kelas kemahiran al-Quran adalah salah satu kegiatan
kokurikulum yang dilaksanakan di SMKA dan KAA seluruh negara.
Namun begitu di sekolah terkait ia wajib dilaksakanakan tiga jam
dalam seminggu bagi setiap tingkatan menurut jam pelajaran yang
telah ditetapkan. Oleh kerena itu, statusnya sebagai kegiatan kokurikulum,
maka proses pembelajarannya dilaksanakan di luar jadual waktu
resmi sekolah. Ini berarti kelas ini terpaksa dilaksanakan pada waktu
sore jika murid tersebut berada pada sesi pagi. Sekiranya peserta
didik terseut bersekolah pada waktu sore, maka kelas ini dilaksanakan
pada sesi pagi. Namun demikian hal ini merupakan tugas resmi bagi
guru yang terlibat. Adalah menjadi tanggung jawab pengelola sekolah menggunakan budi bicara mereka untuk menyusun jadwal yang
membolehkan guru yang terlibat datang terlambat karena mereka
terpaksa pulang lebih akhir berbanding dengan guru-guru lain, begitu
juga sebaliknya. Di samping itu murid, yang terlibat dalam kelas ini hendaklah
dipandang telah mengikuti salah satu dari kegiatan kokurikulum yang
diwajibkan. Kehadiran mereka dalam kelas ini hendaklah diambil
pendatnya ketika memberi peraturan dalam kegiatan kokurikulum.
Manakala guru yang mengajar kelas tersebut juga hendaklah
dianggap telah mengambil bagian dalam kegiatan kokurikulum.
Secara khusus juga tidak diberi jabatan-jabatan berat seperti guru
kelas dan sesamanya. Ini untuk membolehkan guru tersebut memberi
tumpuan yang sepenuhnya supaya kelas terkait dapat berjalan dengan
baik. Pengelola sekolah juga patut berusaha menambah bahan-bahan
bantuan mengajar yang diperlukan serta memastikan kelas terkait
berjalan dengan baik.
sumber :
Mohamed, M. F., Mamat, W. H. W., & Yusoff, M. Y. Z. M. (2012). Kelas Kemahiran al-Quran ke Arah Pembangunan Generasi al-Quran di Malaysia. In Forum Tarbiyah (Vol. 10, No. 1).
sumber :
Mohamed, M. F., Mamat, W. H. W., & Yusoff, M. Y. Z. M. (2012). Kelas Kemahiran al-Quran ke Arah Pembangunan Generasi al-Quran di Malaysia. In Forum Tarbiyah (Vol. 10, No. 1).